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Source 2 weeks 5 hours ago #1

  • Plouis
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Bonsoir,

Débutant en généalogie, je serais reconnaissant d'obtenir des informations concernant les champs à remplir dans la catégorie source :

Source

Détails de la citation

Texte


Quels éléments pertinents y saisir?

J'ai effectué quelques recherches sur le net mais sans résultats convaincants.

Pour le moment si j'ai récupéré, par exemple, dans une archive départementale un acte de naissance numérisé, j'utilise la rubrique nouveau media...
Mais il me semble que cette pratique n'est peut-être pas la meilleure en ce qui concerne la source du document...

Cordialement

Pascal
Good evening,

Beginning in genealogy, I would be grateful for information regarding the fields to be filled in the source category :

Source

Quote details

Text

What are the relevant elements to be captured?

I have done some research on the net but without convincing results.

For the moment, if I have retrieved a digitized birth certificate from a departmental archive, for example, I use the new media section...
But it seems to me that this practice may not be the best as far as the source of the document is concerned...

Cordially

Pascal
Non, je ne dors pas, j'observe l'intérieur de mes paupières!

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Source 2 weeks 3 hours ago #2

  • norwegian_sardines
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Hello and welcome to webtrees.

I'll try to help you with a simple overview of adding a source. Sourcing a "fact" in webtrees works just like sourcing any other document in a research page. You have a source for your information (normally listed at the end of the chapter or paper) and within the document at the place you use the information form the source you would create a "citation" to the source. A "Source" is like a book or newspaper. A source-citation is information that directs the reader to the location of the information within the book or newspaper.

  1. Within the add fact page you will see an area titled "Source". Click on the word source and you will see the following fields.
    This represents what is known as the "Source-Citation" area

  2. Notice the first field that is also titled "Source" with a Plus Sign. This area is requesting the actual source record that you will be citing for this fact. If you already entered the source of the information previously you can search for that source by entering the title in the box, or if you need to add a new source click the plus sign.

  3. Adding a new source will display the following page.
    Enter the appropriate data to catalog the source information.

  4. Once you have added the new source or found the previous source to can then enter the appropriate data for the page within the source you found the data.

That is a simple overview of souring and citing the source.

Many times a source is not a book or newspaper but a single piece of paper. I see two different ways of dealing with the single piece of paper.
  1. Create a Source that references the paper, and have an empty source-citation
  2. Create a generic source for all pieces of paper of that type, and put all of your information in the source-citation

I prefer using the first way, since it is more closely aligned with the way we do things in libraries and research.

I Prefer adding the Media picture on the source NOT the citation.

If this is a Book the page number from the book where the information was found goes in the detail field of the citation.

Use the "Text" field to record the actual text of the citation. This helps when I need to translate the information from one language to another if my audience is not multi-lingual.

The repository is another record in the database that contains the name and information of the library, museum, or other place that housed the source material.
Ken
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Last edit: by norwegian_sardines.

Source 1 week 6 days ago #3

Bonjour Pascal,

J'étais dans le même cas que toi.
Je me suis toujours intéressé à la généalogie, et avais commencé il y a quelques années avec d'autres logiciel, qui ne m'ont jamais apportés satisfactions. Jusqu'au jour où je suis tombé par hasard sur WebTrees, la pépite !!
Bien entendu se posait ensuite la question comment remplir les champs les plus importants.. et notamment dans le cadre où d'autres personnes sont susceptibles de contribuer
J'ai pris le logiciel en mains, et mis en place quelques règles de bon usage.
Elles se trouvent sur mon site Wordpress

Peut-être que cela peut vous convenir ??
Encore une fois, je ne suis pas un spécialiste de la généalogie, pas du tout, et ces règles ne sont que pour moi.
Certes, d'autres jugeront peut-être cette approche inappropriée et travaillent d'une autre manière.
Mais ce sont les règles, que j'ai adopté, et elles répondent pour l'instant à ma demande :-)

Bonne lecture et merci pour un retour
Christian



Hello Pascal,

I was in the same situation as you.
I have always been interested in genealogy, and had started a few years ago with other software, which never gave me satisfaction. Until the day I stumbled upon WebTrees, the graal !!
Of course, the question which pointed out, ... how to fill in the most important fields .. and in particular in the context where other people have to contribute.
I took the software in hand, and put in place some rules of good practice.
They can be found on my Wordpress site , Perhaps this can suit you
Again I'm not a genealogist expert, not at all, and these rules are just for me.
Certainly others will consider this approach not appropriated, and are working in an other manner. (sure!)
But these are my rules I have adopted, and these are fulfilling my request :-)

Good reading
Christian
WebTrees 2.0.7 ---> My famility tree

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Last edit: by Klugesherz.

Source 1 week 6 days ago #4

  • Plouis
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Bonjour,

Merci à norwegian_sardines & Klugesherz pour ces précieuses indications...

Et notamment pour le site de Klugesherz que j'ai parcouru, inscrit illico dans mes favoris, qui correspond parfaitement à mes attentes et qui me servira de guide et de correction pour la gestion de mon arbre généalogique.

Comme cela est mentionné sur ton site, Klugesherz, j'attache beaucoup d'importance d'une part à la conservation des "médias" obtenus ici ou là et d'autre part à leurs légitimités en citant la source d'origine.
Malheureusement, dans un enthousiasme juvénile faisant fi de mon âge certain, je n'ai pas respecté suffisamment le renvoi aux sources (par exemple, l'archive départementale concernée, la citation, le nommage des médias...).

En conséquence, patience et longueur de temps seront les règles pour toutes les modifications à effectuer! (Un peu moins de 250 médias utilisés intégrés via "ajouter un media" et non en passant par "Source" sans oublier le nommage parfois impropre si je me réfère aux conseils formulés sur le site de Klugesherz).

A l'attention de Klugesherz, un cas que je dois effectuer et sans abuser de ton temps pour valider mes données :
Je dispose d'un acte de décès (récupéré en ligne sur les archives départementales de la Manche) concernant Jean François Hyacinthe PAIN, décédé le 2 octobre 1863 à Siouville-Hague (Manche)
Je crée la Source :
1-Titre : Siouville-Hague - Etat civil - Registre des Mariages,naissances et décès 1856-1868
2-Dépôt d'archives : Archives départementales de la Manche


Puis :

1-Détail de la citation : là je suis perdu!!!
2-Texte : Acte n°28 ; Date d'écriture : 02/10/1863; Heure d'écriture : 09:00; Mairie :Siouville-Hague; Canton : Les Pieux, Arrondissement : Cherbourg

Enfin nommage du média : Jean François Hyacinthe PAIN 02/10/1863 : Registre des mariages, naissances & décès

Je donne le lien vers l'image de l'acte en ligne sur les archives départementales de la Manche : acte

En espérant de ne pas abuser de votre temps.

Merci encore et très cordialement

Pascal

Hello,

Thanks to norwegian_sardines & Klugesherz for these precious indications...

And especially for the Klugesherz site that I visited, which I bookmarked in my favourites, which corresponds perfectly to my expectations and which will serve as a guide and correction for the management of my family tree.

As mentioned on your site, Klugesherz, I attach great importance on the one hand to the conservation of the "media" obtained here and there and on the other hand to their legitimacy by citing the original source.
Unfortunately, in a juvenile enthusiasm that ignores my certain age, I have not sufficiently respected the reference to the sources (for example, the relevant departmental archive, the citation, the naming of the media...).

Consequently, patience and time will be the rules for all the modifications to be made (A little less than 250 used media integrated via "add a media" and not via "Source" without forgetting the sometimes improper naming if I refer to the advice given on the Klugesherz site).

To the attention of Klugesherz, a case that I must carry out and without abusing your time to validate my data :
I have a death certificate (retrieved online from the departmental archives of the Manche) concerning Jean François Hyacinthe PAIN, who died on October 2, 1863 in Siouville-Hague (Manche).
I create The Source:
1-Title : Siouville-Hague - Civil status - Marriage, births and deaths register 1856-1868
2-Archives deposit: Archives départementales de la Manche (Channel Departmental Archives)


And then..:

1-Detail of the quote: "Now I'm lost!!!!
2-Text : Act n°28 ; Date of writing : 02/10/1863; Time of writing : 09:00; Town hall :Siouville-Hague; Township : Les Pieux, District : Cherbourg

Finally naming the media: Jean François Hyacinthe PAIN 02/10/1863: Register of marriages, births & deaths

I give the link to the image of the act on line on the departmental archives of La Manche : acte

Hoping not to take up too much of your time.

Thank you again and very cordially

Pascal

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)
Non, je ne dors pas, j'observe l'intérieur de mes paupières!

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Source 1 week 6 days ago #5

Bonjour,

Chez moi, ça donnerait
▫ Citation : vue 140/223 n°28 et/ou le lien direct (en espérant qu'il ne change pas par la suite)
▫ Texte : L'an mille huit cent... (verbatim du texte)
▫ Note : Décès le... (résumé de l'acte en français moderne et/ou des commentaires).

C'est MA façon de faire, pas forcément la meilleure. Personnellement j'utilise rarement le champ texte (le nom du rédacteur, son pédigrée et le rappel des formalités sont sans intérêt) et systématiquement le champ Notes.

Translated with www.DeepL.com/Translator (free version) :

Hello,

On my site, that would be
▫ Citation details: view 140/223 n°28 and/or the direct link (hopefully it will not change afterwards)
▫ Text: L'an mille huit cent... (text verbatim)
▫ Note: Death on... (summary of the act in modern French and/or comments).

This is MY way of doing things, not necessarily the best. Personally I rarely use the text field (the name of the writer, his pedigree and the reminder of the formalities are of no interest) and systematically the Notes field.
webtrees 1.7.17 (+ module sosa17 + vytux_menu + ancestral fan chart + openstreetmap) - Mageia 7 (php 7.3)

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Last edit: by Gustine.

Source 1 week 6 days ago #6

Sorry, I will answer in french, it will be more fluent.

Plouis wrote: Je dispose d'un acte de décès (récupéré en ligne sur les archives départementales de la Manche) concernant Jean François Hyacinthe PAIN, décédé le 2 octobre 1863 à Siouville-Hague (Manche)
Je crée la Source :
1-Titre : Siouville-Hague - Etat civil - Registre des Mariages,naissances et décès 1856-1868
2-Dépôt d'archives : Archives départementales de la Manche
Puis :

1-Détail de la citation : là je suis perdu!!!
2-Texte : Acte n°28 ; Date d'écriture : 02/10/1863; Heure d'écriture : 09:00; Mairie :Siouville-Hague; Canton : Les Pieux, Arrondissement : Cherbourg


Relatif à la règle que j'ai mis en place sur mon site de généalogie, pour moi "le texte" est optionnel, bien que j'ai pris l'habitude d'y renseigner les informations primaires, secondaires, et tertiaires,.. que j'ai pu récupérer de la source.
Le petit outil que j'ai mis en place agatct m'aide beaucoup pour cela

Mais c'est juste ma règle parmi tant et tant d'autres.
Il n'y en a aucune qui est meilleure que l'autre, si ce n'est que tu dois être convaincu du bien fondé de la règle que tu appliques :-)
Le seul point, et qu'une fois la règle en place, il faut essayer de s'y coller au plus juste ..

Dans ton cas :
* Date d'écriture : 02/10/1863;
* Heure d'écriture : 09:00
ne sont pas des informations utiles pour mettre en avant les décès de Jean François Hyacinthe PAIN. Donc c'est bien de les noter si tu estimes, et une information secondaire ou tertiaire peut être utilisée pour mettre en avant un évènement d'une personne dont tu ne disposes pas de la source primaire,..

Par contre et me concernant la citation représente l'information primaire. Celle qui met en évidence ce que tu veux renseigner au niveau de WebTrees.
Donc me concernant je mettrais
Source : Siouville-Hague - Etat civil - Registre des Mariages,naissances et décès 1856-1868
Détails de la citation : soit:
Acte n°28 : décédé le 2 octobre 1863
ou
Acte n°28 : Jean François Hyacinthe PAIN (Date de naissance) décédé le 2 octobre 1863

La réponse de Justine, et bien entendu autant valable que la mienne, tout dépend de la règle que tu utilises

Bon choix

=============
Google Translate..

Relating to the rule I have set up on my genealogy site, for me "the text" is optional, although I have taken the habit of filling in the primary, secondary and tertiary information, .. that I was able to recover from the source.
The little tool I have set up agatct helps me a lot for this

But that's just my rule among so many others.
There is none that is better than the other, except that you must be convinced of the validity of the rule that you apply :-)
The only point, and that once the rule is in place, you have to try to stick to it as closely as possible.

In your case:
* Date of writing: 02/10/1863;
* Writing time: 09:00
are not useful information to highlight the deaths of Jean François Hyacinthe PAIN. So it's good to write them down if you estimate, and secondary or tertiary information can be used to highlight an event from a person whose primary source you do not have, ..

On the other hand and concerning me [/ i] the quote represents the primary information. The one that highlights what you want to inform about WebTrees.
So concerning myself I would put
Source: Siouville-Hague - Civil status - Register of marriages, births and deaths 1856-1868
Details of the citation: either:
Act n ° 28: died October 2, 1863
or
Act n ° 28: Jean François Hyacinthe PAIN (Date of birth) died October 2, 1863

Gustine's answer is in fact as valuable as mine ;-)
WebTrees 2.0.7 ---> My famility tree

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Last edit: by Klugesherz.

Source 1 week 5 days ago #7

Le champ « Citation details » fait référence à la balise PAGE ( norme Gedcom 5.5.1 vue 64/101 WHERE_WITHIN_SOURCE:= Specific location with in the information referenced...)
Je cherche une traduction plus parlante que « Détail de la citation ». Pour le moment, j'ai adopté « Repère » mais si quelqu'un a une meilleure idée...
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Source 1 week 5 days ago #8

Je trouve que "Repère" est une très bonne définition.
Me concernant je l'ai juste étendu un peu. "Détail de la citation"

Pour répondre à ta remarque par rapport au champ "Texte"
Je suis en accord complet avec toi.
Et, au début j'étais parti sur l'idée de considérer le champ "Texte" comme la retranscription exacte de l'acte officiel (verbatim du texte), et utiliser le champ "Note" pour renseigner un résumé.. (ce qui est mis aujourd'hui chez moi dans le champ "Texte")

Mais ce qui m'a fait changer d'avis, et que le champ Note (faisant partie de la source voir 1) voir ci-dessous, est référencé dans la base de donnée à travers un lien
Pour moi cela n'avait aucun intérêt...



J'aurais donc du utiliser le champ Note (2), pour faire un résumé du "Texte"

Pour éviter toute confusion je préférais donc utiliser le champ "Texte", partant du principe que même si une personne s'amuse à tout traduite, l'intérêt est relativement faible de pouvoir par la suite y récupérer quelque chose.
D'autant plus que dans mon cas, les actes sont souvent en langues étrangères.. (Donc faillait-il les traduire en plus????)

D'où mon choix d'utiliser le champ "Texte" pour y mettre un résumé des informations importantes..

En tous les cas c'est une éventuelle ouverture que je me laisse encore, en me disant qu'il y a peut être des personnes qui souhaitent donner la traduction complète à travers le champ "Texte".
Mais à ce moment il faudrait que j'utilise le champ "Note (2)" pour faire un résumé de la source..

MAIS, Il me faudrait quelques arguments pour me convaincre d'utiliser l'une ou l'autre option..

Merci d'avance
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Do you need a web hosting solution for your webtrees site?
If you prefer a host that specialises in webtrees, the following page lists some suppliers able to provide one for you: 

Source 1 week 5 days ago #9

  • Plouis
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Bonjour,

Merci pour toutes vos suggestions et remarques.

Celles-ci me permettent de mieux saisir les données...

Question subsidiaire : Où intégrer les états signalétiques et des services?
L'ajout par "Militaire" me parait peu pertinent ou du moins peu "parlant", constatant que les champs proposés ne permettent pas de remplir plusieurs lieux, plusieurs dates...

Cordialement

Pascal
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Source 1 week 5 days ago #10

  • norwegian_sardines
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Multiple dates are in general not allowed because, when used, they indicate a conflict in source information, for example one source indicates an event occurred in 1875 and another source says that event occurred in 1876.

If the event happened twice then you would have two events. An individual could join the army twice, therefore to “join” events would be created with each having a unique date of the event.

Likewise an event can only occur at one place, multiple places would be illogical.
Ken

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Last edit: by norwegian_sardines.

Source 1 week 5 days ago #11

  • Plouis
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Good evening, sir,

Thank you for your clarification.

Therefore, for each event dated of military service (assignment, rank, campaign...) a new "military" field should be added.

I will reflect on this problem...

Thank you again

Sincerely

Pascal

Bonsoir,

Merci pour vos précisions.

En conséquence, il faudrait donc ajouter pour chaque évènement daté du service militaire (affectation, grade, campagne...) un nouveau champ "militaire".

Je vais réfléchir sur ce problème..

Merci encore

cordialement

Pascal
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Source 1 week 5 days ago #12

  • norwegian_sardines
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Plouis said:

Therefore, for each event dated of military service (assignment, rank, campaign...) a new "military" field should be added.

YES

Example:
Ken
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